Підлітковий вік, мабуть, найкращий і найскладніший у
житті людини. Бути одночасно дитиною і, у якійсь мірі, дорослою людиною, не так
вже й просто. З одного боку тінейджером опікуються батьки, вчителі, а з іншого
- реальний світ. І добре, коли дорослі розуміють, що цей період життя
особистості - повноцінне людське життя.
Скільки питань, почуттів, проблем, стосунків, емоцій у
старшокласників! Скільки бажань! Одне із них - пізнати життя. А це означає, що
вчитель повинен дати не тільки знання, які знадобляться колись, у майбутньому,
а й ті знання, уміння і навички, які допоможуть дитині уже сьогодні.
Особисто мені у досягненні цієї мети в роботі допоміг
метод проектів, який часто використовую на уроках, наприклад, літератури.
Я часто говорю своїм учням, що література відображає
життя, і щоб набути життєвого дорослого досвіду необхідно просто багато читати.
У відповідь чую, що "твори дуже великі", "не завжди
цікаві", "можна прочитати критичні статті або скористатися
довідниками". І тоді я вирішила поєднати свої вимоги з інтересами і
потребами учнів, з їхнім особистим
досвідом. Захотілося викликати у них ентузіазм, захопити навіть (на їх думку)
нецікавим матеріалом, примусити заговорити щиро, від серця. Так наші уроки
перетворилися на проекти. Ось кілька стислих зразків з мого досвіду роботи.
Вивчаючи у 10-ому класі роман П. Мирного "Хіба
ревуть воли, як ясла повні?", досліджували та розмірковували над такими
питаннями:
1. Дві долі: Чіпка
Варениченко та Грицько Чупруненко.
2. Чіпка - жертва
чи злочинець?
3. Яких моментів слід уникати майбутнім батькам і матерям
у вихованні власної дитини.
4. Інші герої
роману. Вплив оточуючих на формування характеру.
5. Як вийти із
кризових ситуацій, у які потрапляв Варениченко?
Захопила учнів і робота над повістю І.Франка
"Перехресні стежки". Групи працювали у таких напрямках:
1. Умови (біографія письменника, злам століть (1990 р.),
розквіт таланту і активізація І.Франка як громадянина) у яких писався художній твір.
2. Прототипи повісті (Регіна – Ольга Рошкевич та Целіна
Журовська, доктор Є. Рафалович - Євген Олесницький та Лесь Мартович).
3. Сюжетні лінії твору:
- любов;
- боротьба.
4. Чи могли б бути
щасливими Євгеній і Реґіна?
5. Що значить
знайти своє місце у житті (Рафалович - Стальський).
6. Чому у
радянські часи повість у школах не вивчалась?
7. Відеозал
"Старшокласник" (перегляд окремих сюжетів фільму "Пастка"
за мотивом роману).
При вивченні новели М.Коцюбинського
"Інтермеццо" десятикласники були об'єднані у групи:
1. Теоретики (що називаємо новелою, особливості новели як
жанру, художні засоби).
2. Історики
(політична ситуація тих часів).
3. Психологи (причини виснаження героя, його
психологічний стан, чому твір є автобіографічним).
4. Мистецтвознавці
(імпресіонізм у літературі та живопису, символи твору).
5. Екологи
(підсумки про те, що відновитися людина може тільки у природі).
б. Вернісаж.
Цікавим і захоплюючим було вивчення і повісті "Тіні
забутих предків":
1. Українські
Ромео і Джульєтта:
- таланти і
душевна щирість закоханих;
- ранні статеві
стосунки;
- тяжка втрата;
- благородство
Івана до Нявки.
2. Звичаї та
обряди гуцулів:
- полонинські
звичаї;
- свята та
обряди краян;
- місцеві
вірування;
- ставлення до
худоби.
3. Трикутник Іван
- Паланга – Юра.
4. Вихід з
безвихідної ситуації, у яку потрапив головний герой.
- прогнози як будувати своє життя далі, якщо не можливо
бути
-
міркування з коханою
людиною.
- побажання
5. Вернісаж та
відеосалон (перегляд окремих сюжетів фільму "Тіні забутих предків" за
мотивом твору).
Міні-проектами стали і
уроки:
- бінарний урок
(література - історія) «Доля дітей в період голодомору
1932-1933 рр.» 10-11 кл.
- гра
"Вікна" (за п'єсою І. Карпенка-Карого "Сто тисяч") 8 кл.
- урок-дослідження "А жінка в світ
приходить..." (Реґіна (І.Франко "Перехресні стежки"), Олена
(О.Кобилянська "Людина"), Наталка (О.Кобилянська "Царівна")
10 кл.
- літературна
презентація (за творами У. Самчука та І.Багряного) 11 кл.
- літературна
вітальна (за творами В. Симоненка) 11 кл.
Бурхливо проходили уроки підготовки до написання творів у
10-11 класах з тем: "Діалог із самим собою", "Я - це я",
"Що візьмете з собою у життєву дорогу?", "Красиво жити не
заборонити" та ін..
Коли планую проект, майже завжди раджусь з дітьми. Разом
вирішуємо, хто працює самостійно, хто в групі, кому потрібна допомога вчителя.
Завжди кожен
знаходить собі справу до душі. Непомітно для самих себе
розв'язуємо одночасно декілька цікавих, а головне - корисних і пов'язаних із
справжнім життям завдань.
По-перше, кожен учасник проекту вчиться узгоджувати свої
бажання, зусилля, дії з бажаннями,
зусиллями, діями інших членів групи.
По-друге, щоб бути кращим, мати вищий рейтинг, доводиться
працювати з довідковою та додатковою літературою (не кажучи про необхідність
читати твори повністю, а не у хрестоматійному варіанті), постійно
самодовершуватись.
По-третє, задіяно
міжпредметні зв'язки (історія, українська мова, зарубіжна література,
етика, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, біологія, психологія, фізика,
інформатика),
По-четверте, завдяки тому, що діти об'єднуються в групи
за нахилами, здібностями, талантами або, навпаки, працюють там, де найважче, де
відчувають пробіли у знаннях чи вміннях, досягаємо того, що підліток знаходить
себе та інтенсивно розвивається (є свої художники, поети, оратори, теоретики,
психологи, актори, дизайнери одягу, кореспонденти, прес-секретарі, фахівці з
комп'ютерного та відео забезпечення) або почувається впевнено і отримує
моральне задоволення від того, що впорався з тим, про що думав: "це не для
мене", навчився обирати головне. Отже розв'язуємо не одну, а кілька
проблем комплексно.
Таким чином, приймаючи участь у проектах, учні отримують
знання самостійно, проявляючи творчість, підкреслюючи власну індивідуальність.
Це дає можливість підліткам у своєму громадянському житті досягнути
довершеності, досягнути гармонії особистості з Природою. А хіба ж не щасливу,
морально здорову, впевнену у собі та удачливу людину хочемо виплекати ми,
педагоги?
Комментариев нет:
Отправить комментарий