среда, 21 мая 2014 г.

Перші кроки до зрілості особистості


Підлітковий вік, мабуть, найкращий і найскладніший у житті людини. Бути одночасно дитиною і, у якійсь мірі, дорослою людиною, не так вже й просто. З одного боку тінейджером опікуються батьки, вчителі, а з іншого - реальний світ. І добре, коли дорослі розуміють, що цей період життя особистості - повноцінне людське життя.                                                                                                         
Скільки питань, почуттів, проблем, стосунків, емоцій у старшокласників! Скільки бажань! Одне із них - пізнати життя. А це означає, що вчитель повинен дати не тільки знання, які знадобляться колись, у майбутньому, а й ті знання, уміння і навички, які допоможуть дитині уже сьогодні.
Особисто мені у досягненні цієї мети в роботі допоміг метод проектів, який часто використовую на уроках, наприклад, літератури.
Я часто говорю своїм учням, що література відображає життя, і щоб набути життєвого дорослого досвіду необхідно просто багато читати. У відповідь чую, що "твори дуже великі", "не завжди цікаві", "можна прочитати критичні статті або скористатися довідниками". І тоді я вирішила поєднати свої вимоги з інтересами і потребами учнів, з їхнім особистим досвідом. Захотілося викликати у них ентузіазм, захопити навіть (на їх думку) нецікавим матеріалом, примусити заговорити щиро, від серця. Так наші уроки перетворилися на проекти. Ось кілька стислих зразків з мого досвіду роботи.
Вивчаючи у 10-ому класі роман П. Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?", досліджували та розмірковували над такими питаннями:
1.  Дві долі: Чіпка Варениченко та Грицько Чупруненко.
2.  Чіпка - жертва чи злочинець?
3. Яких моментів слід уникати майбутнім батькам і матерям у вихованні власної дитини.
4.  Інші герої роману. Вплив оточуючих на формування характеру.
5.  Як вийти із кризових ситуацій, у які потрапляв Варениченко?

Захопила учнів і робота над повістю І.Франка "Перехресні стежки". Групи працювали у таких напрямках:
1. Умови (біографія письменника, злам століть (1990 р.), розквіт таланту і активізація І.Франка як громадянина) у яких писався художній твір.
2. Прототипи повісті (Регіна – Ольга Рошкевич та Целіна Журовська, доктор Є. Рафалович - Євген Олесницький та Лесь Мартович).
3. Сюжетні лінії твору:
 -   любов;   
 -  боротьба.
4.  Чи могли б бути щасливими Євгеній і Реґіна?          
5.  Що значить знайти своє місце у житті (Рафалович - Стальський).
6.  Чому у радянські часи повість у школах не вивчалась?
7.  Відеозал "Старшокласник" (перегляд окремих сюжетів фільму "Пастка" за мотивом роману).
При вивченні новели М.Коцюбинського "Інтермеццо" десятикласники були об'єднані у групи:
1. Теоретики (що називаємо новелою, особливості новели як жанру, художні засоби).
2.  Історики (політична ситуація тих часів).
3. Психологи (причини виснаження героя, його психологічний стан, чому твір є автобіографічним).
4.  Мистецтвознавці (імпресіонізм у літературі та живопису, символи твору).
5.  Екологи (підсумки про те, що відновитися людина може тільки у природі).
б. Вернісаж.
Цікавим і захоплюючим було вивчення і повісті "Тіні забутих предків":
1.   Українські Ромео і Джульєтта:
-    таланти і душевна щирість закоханих;
-    ранні статеві стосунки;
-    тяжка втрата;
-    благородство Івана до Нявки.
2.   Звичаї та обряди гуцулів:
-    полонинські звичаї;
-    свята та обряди краян;
-    місцеві вірування;
-    ставлення до худоби.
3.   Трикутник Іван - Паланга – Юра.
4.   Вихід з безвихідної ситуації, у яку потрапив головний герой.
-    поради         
-    прогнози               як будувати своє життя далі, якщо не можливо бути
-    міркування          з коханою людиною.
-    побажання
5.  Вернісаж та відеосалон (перегляд окремих сюжетів фільму "Тіні забутих предків" за мотивом твору).
Міні-проектами стали і  уроки:
-    бінарний урок (література - історія) «Доля дітей в період голодомору
1932-1933 рр.» 10-11 кл.
-    гра "Вікна" (за п'єсою І. Карпенка-Карого "Сто тисяч") 8 кл.
- урок-дослідження "А жінка в світ приходить..." (Реґіна (І.Франко "Перехресні стежки"), Олена (О.Кобилянська "Людина"), Наталка (О.Кобилянська "Царівна") 10 кл.         
-    літературна презентація (за творами У. Самчука та І.Багряного) 11 кл.
-    літературна вітальна (за творами В. Симоненка) 11 кл.
Бурхливо проходили уроки підготовки до написання творів у 10-11 класах з тем: "Діалог із самим собою", "Я - це я", "Що візьмете з собою у життєву дорогу?", "Красиво жити не заборонити" та ін..
Коли планую проект, майже завжди раджусь з дітьми. Разом вирішуємо, хто працює самостійно, хто в групі, кому потрібна допомога вчителя. Завжди кожен
знаходить собі справу до душі. Непомітно для самих себе розв'язуємо одночасно декілька цікавих, а головне - корисних і пов'язаних із справжнім життям завдань.
По-перше, кожен учасник проекту вчиться узгоджувати свої бажання, зусилля, дії з бажаннями, зусиллями, діями інших членів групи.
По-друге, щоб бути кращим, мати вищий рейтинг, доводиться працювати з довідковою та додатковою літературою (не кажучи про необхідність читати твори повністю, а не у хрестоматійному варіанті), постійно самодовершуватись.               
По-третє, задіяно  міжпредметні зв'язки (історія, українська мова, зарубіжна література, етика, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, біологія, психологія, фізика, інформатика),
По-четверте, завдяки тому, що діти об'єднуються в групи за нахилами, здібностями, талантами або, навпаки, працюють там, де найважче, де відчувають пробіли у знаннях чи вміннях, досягаємо того, що підліток знаходить себе та інтенсивно розвивається (є свої художники, поети, оратори, теоретики, психологи, актори, дизайнери одягу, кореспонденти, прес-секретарі, фахівці з комп'ютерного та відео забезпечення) або почувається впевнено і отримує моральне задоволення від того, що впорався з тим, про що думав: "це не для мене", навчився обирати головне. Отже розв'язуємо не одну, а кілька проблем комплексно.
Таким чином, приймаючи участь у проектах, учні отримують знання самостійно, проявляючи творчість, підкреслюючи власну індивідуальність. Це дає можливість підліткам у своєму громадянському житті досягнути довершеності, досягнути гармонії особистості з Природою. А хіба ж не щасливу, морально здорову, впевнену у собі та удачливу людину хочемо виплекати ми, педагоги?   

Комментариев нет:

Отправить комментарий